(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:780607,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); (function(l,e,a,d,i,n,f,o){if(!l[i]){l.GlobalLeadinfoNamespace=l.GlobalLeadinfoNamespace||[]; l.GlobalLeadinfoNamespace.push(i);l[i]=function(){(l[i].q=l[i].q||[]).push(arguments)};l[i].t=l[i].t||n; l[i].q=l[i].q||[];o=e.createElement(a);f=e.getElementsByTagName(a)[0];o.async=1;o.src=d;f.parentNode.insertBefore(o,f);} }(window,document,"script","https://cdn.leadinfo.net/ping.js","leadinfo","LI-5F7DADC4AA279"));

Wat is een Landingspagina?

Bekijk de video

Wat is een landingspagina en wat kan je ermee?

Een landingspagina is een op zichzelf staande pagina op de website die ontworpen is om een specifieke actie mogelijk te maken. Het wordt een landingspagina genoemd, omdat gebruikers erop "landen" vanuit een ander deel van het verkooptraject. Dit kan een link in een e-mail zijn, een blogpost, een advertentie of gewoon nadat je een Google-zoekopdracht hebt uitgevoerd om naar een specifiek zoekwoord te zoeken.

Bedrijven gebruiken deze pagina's in de verkooptrechter om bezoekersinformatie te verzamelen of verkopen te doen. Een veelvoorkomende reden om hier gebruik van te maken, is onder meer het helpen van klanten:

  • Download een eBook of casestudy's.
  • Schrijf je in voor een webinar.
  • Meld je aan voor een gratis proefperiode van je product.
  • Een aankoop doen. Dit is meestal het geval voor doorklik-landingspagina's die vaak worden gebruikt door e-commercebedrijven waar de gebruiker wordt aangemoedigd om rechtstreeks een aankoop te doen of een abonnement te starten.

In dit artikel bespreken we alles wat je moet weten over landingspagina's. Bekijk eerst de onderstaande video voor een gemakkelijk te begrijpen introductie.


Homepage vs landingspagina: Wat is het verschil? 

Mensen raken vaak in de war over het verschil tussen een startpagina (of productpagina) en een landingspagina. Als een bedrijf geen volwassen marketingstrategie heeft, kunnen ze deze zelfs door elkaar gebruiken.

Dit is echter meestal niet de beste manier om sitebezoekers te converteren, omdat ze aanzienlijke verschillen hebben. Dat heeft te maken met het uiteindelijke doel van elke pagina. Homepages zijn doorgaans gebouwd om een grote verscheidenheid aan interacties mogelijk te maken.

Aan de ene kant kan de gebruiker een bezoek brengen aan de homepage om een product te kopen, om meer informatie over het bedrijf te vinden, om contactinformatie te zoeken of zelfs om vacatures te zoeken. Een homepage maakt het doorgaans mogelijk voor gebruikers om al deze doelen te bereiken.

Aan de andere kant zullen de meeste websitebezoekers dezelfde reden hebben om een landingspagina te bezoeken. Als zodanig zijn alle functies geoptimaliseerd om dit doel mogelijk te maken. Dit resulteert doorgaans in de volgende verschillen:

Navigatie

Een startpagina bevat een verscheidenheid aan menu's waarmee gebruikers gemakkelijk de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Ondertussen vermijdt een landingspagina vaak menu's helemaal, zodat de gebruiker minder kansen heeft om van de pagina weg te navigeren. Het doel is om het klikken op de call-to-action de enige optie te maken.

Inhoud

Inhoud op een startpagina weerspiegelt het feit dat de gebruiker er om meerdere redenen kan zijn. De inhoud is doorgaans informatief en zal proberen de bezoeker te vertellen over het bedrijf en wat het doet.

Op een landingspagina is de inhoud gericht op conversie. Een eBook-landingspagina zal bijvoorbeeld de voordelen van het downloaden van het materiaal communiceren, terwijl een gratis proefpagina de voordelen van aanmelden laat zien.



Call to action

Een call-to-action of CTA is een functie op een webpagina die de bezoeker instrueert om een bepaalde taak uit te voeren. Het zal vaak de vorm hebben van een klikbare knop. Voorbeelden van call-to-action zijn 'meer informatie', 'nu kopen' of 'hier aanmelden'.

Hoewel zowel homepages als landingspagina's call-to-action gebruiken, doen ze dat op verschillende manieren.

Een startpagina heeft doorgaans meerdere call-to-action om verschillende doelen te bereiken. Deze kunnen de gebruiker aanmoedigen om meer te weten te komen over productfuncties, om zich aan te melden voor een lijst met e-mailabonnees of om toegang te krijgen tot een gratis proefperiode.

Een landingspagina heeft meestal één CTA (of meerdere call-to-action voor slechts één aanbieding), omdat het opnemen van meer de kans verkleint dat de pagina het hoofddoel bereikt.

Wil je een effectieve landingspagina maken?

Ons on-demand webinar voor landingspagina's laat zien hoe: Zie landingspagina's in actie, inclusief voorbeelden, sjablonen en meer. Bekijk het webinar en zie de kracht van goede landingspagina's in je CRM met Act! Marketing Automation.

Bekijk het webinar

Waarom heb ik een landingspagina nodig?

Het is een cruciaal onderdeel van een digitale marketingcampagne. Je hebt een landingspagina nodig als je op enig moment in je plan wil dat gebruikers een specifieke actie ondernemen. Hoewel je een generieke webpagina kunt gebruiken, biedt dit de best mogelijke kans op conversie.

Specifieke voorbeelden van hoe een landingspagina in een marketingcampagne past, zijn onder meer:

  • Als je PPC-advertenties op Google of sociale media gebruikt voor het genereren van leads, moet je mensen die op je advertentie klikken, naar een landingspagina leiden.
  • E-mailmarketing: als je een e-maillijst gebruikt om verkopen op te bouwen, kan je landingspagina's maken voor elke aanbieding die je promoot bij je doelgroep.
  • Je kan de marketingefficiëntie van blogposts verbeteren door er relevante aanbiedingen in op te nemen. Wanneer gebruikers op deze aanbiedingen klikken, laat je ze op een landingspagina zien.
  • Als je producten wil promoten bij je volgers op sociale media, kan je landingspagina's maken voor elke afzonderlijke aanbieding.

Ontwerp van landingspagina's: Wat moet de mijne bevatten?

Hoewel er verschillende soorten landingspagina's zijn, heeft een goede landingspagina meestal verschillende functies die ervoor zorgen dat deze goed wordt geconverteerd. Laten we eens kijken naar de landingspagina voor ons webinar over marketingautomatisering, zodat je kan zien hoe deze onderdelen samenkomen.

Er zijn andere functies die je op je bestemmingspagina kunt gebruiken, zoals:

Tabellen: Tabellen zijn een andere manier om belangrijke informatie duidelijk over te brengen. Of je kunt ze gebruiken om verschillende plannen te vergelijken.

Getuigenissen: Getuigenissen van huidige klanten leveren sociaal bewijs dat je product werkt. Dit kan je conversieratio verhogen.

Video's: video's zijn een effectieve manier om je product of aanbieding uit te leggen. Als een video geschikt is, overweeg dan om er een op je pagina te gebruiken.

  • Kop titel: De kop is doorgaans het belangrijkste voordeel van je aanbieding en wordt gebruikt om de aandacht van je bezoekers te trekken.
  • Tussenkop: De tussenkop bevat meer informatie over je aanbieding.
  • Schriftelijke kopie: De tekst geeft meer informatie over waarom de gebruiker op je aanbod moet ingaan.
  • Lead inschrijfformulier: In dit geval is de landingspagina bedoeld om de contactgegevens van gebruikers vast te leggen met behulp van formuliervelden, zoals hun naam, e-mailadres en telefoonnummer. Als zodanig heeft de landingspagina een formulier voor het vastleggen van leads nodig, zodat gebruikers deze informatie kunnen verstrekken.
  • Call-to-action: De CTA-knop maakt duidelijk wat er gebeurt als de gebruiker op de knop drukt.
  • Toestemming aankruishokje: Mogelijk heb je toestemming nodig om contact op te nemen met gebruikers als ze in bepaalde gebieden wonen, met name de EU. Gebruik een selectievakje om deze toestemming te krijgen.
  • Visuele media: Afbeeldingen, video's of grafieken laten je pagina er professioneel uitzien. Je kan afbeeldingen ook gebruiken om emoties op te roepen of productkenmerken te laten zien.
  • Lijsten met opsommingstekens: Lijsten helpen de voordelen van je aanbieding duidelijk te maken.

Er zijn andere functies die je op de landingspagina kan gebruiken, zoals:

  • Tabellen: Tabellen zijn een andere manier om belangrijke informatie duidelijk over te brengen. Of je kan ze gebruiken om verschillende plannen te vergelijken.
  • Getuigenissen: Getuigenissen van huidige klanten leveren sociaal bewijs dat je product werkt. Dit kan je conversieratio verhogen.
  • Video's: video's zijn een effectieve manier om je product of aanbieding uit te leggen. Als een video geschikt is, overweeg er dan een op je pagina te gebruiken.

Hoe maak je een bestemmingspagina die converteert?

Nu je de kenmerken van een landingspagina kent, moet je leren hoe je ze samenstelt op een manier die leidt tot conversies. Hier zijn enkele dingen om te overwegen:

Ken je aanbod

Voordat je de eigen landingspagina maakt, moet je ervoor zorgen dat je precies weet wat je aanbieding is en wat de voordelen ervan zijn. Als je bijvoorbeeld een pagina maakt voor een informatief e-book, betekent dit dat je weet hoe de inhoud helpt bij het oplossen van het probleem van je klant.


Weet waar de landingspagina in je strategie past

Je moet ook een duidelijk idee hebben over voor welke fase van de marketingtrechter de landingspagina is. Als het voor de bewustmakingsfase is, kan je bespreken hoe je e-book de prospect iets nuttigs over zijn probleem leert. Als het om de overwegingsfase gaat, laat dan zien hoe de aanbieding de prospect zal helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing.

Pas je berichtgeving aan

Zorg ervoor dat de berichtgeving op je landingspagina overeenkomt met de berichtgeving van de inhoud die de gebruiker naar de pagina heeft gestuurd. Hier zijn twee praktijkvoorbeelden:

Zoekmachine-advertentie: Ontvang 60% korting op websitehosting. Landingspagina: Betaalbare webhosting. Krijg 60% korting op je eerste abonnement.

Pop-up blogpost: Wil je een app voor je bedrijf bouwen? Landingspagina: Onze oplossing helpt je binnen enkele minuten een mobiele app te bouwen. Meld je nu aan!

Door je landingspagina's op de juiste manier te targeten en a/b te testen, kan je het aantal conversies met 300% of meer verhogen.

Ken je klant

Je moet een duidelijk idee hebben over wie je klanten zijn, zodat je de inhoud van de landingspagina kunt aanpassen. Een lokale schoonmaakdienst die aparte diensten aanbiedt voor het schoonmaken van het huis en het schoonmaken van kantoren, zou bijvoorbeeld voor elk type klant een andere landingspagina gebruiken. Aangezien potentiële klanten je landingspagina doorgaans pas bezoeken nadat ze een bepaalde actie hebben ondernomen, is het gemakkelijk om nauwkeurige aannames te doen.

Vraag minimale informatie

Het verlaten van een leadformulier is wanneer een potentiële klant stopt met aanmelden voor je aanbieding voordat deze is voltooid. Dit komt meestal doordat het proces ingewikkeld is of omdat je om meer informatie hebt gevraagd dan hij bereid is te verstrekken. Overweeg om zo min mogelijk informatie te vragen om de kans te verkleinen dat potentiële klanten het opgeven. Je kan altijd meer te weten komen door het later te vragen of door een externe gegevensbron te gebruiken om de hiaten op te vullen.

Zet belangrijke informatie boven de vouw

De vouw verwijst naar het deel van het scherm dat zichtbaar is wanneer je voor het eerst op een pagina terechtkomt. Je moet de landingspagina optimaliseren, zodat alles wat een klant nodig heeft om een beslissing te nemen, zichtbaar is in dit deel van het scherm.

Optimaliseren voor mobiel

Houd er rekening mee dat een aanzienlijk deel van het webverkeer via mobiele apparaten binnenkomt. Zorg ervoor dat je landingspagina is geoptimaliseerd voor zowel desktop- als smartphonebrowsers. Dit verbetert de gebruikerservaring en geeft je de beste kans op conversie, ongeacht hoe de gebruiker je site bezoekt.

Meer weten over hoe je een landingspagina met hoge conversie maakt? Lees onze blog!

Samenvatting

  • Wat is een landingspagina: Een zelfstandige pagina die op zichzelf staat op je website en is ontworpen om potentiële klanten een specifieke actie te laten ondernemen.
  • Landingspagina vs startpagina: Hoewel een landingspagina een specifieke functie heeft, kunnen gebruikers met een startpagina meerdere doelen bereiken.
  • Gebruik van landingspagina's: Het kan gebruikt worden om potentiële klanten te overtuigen om in elke fase van de marketingtrechter te handelen.
  • Functies van landingspagina's: Een effectieve landingspagina kan een kop, tussenkop, geschreven kopie, formulieren, call-to-action, toestemmingsvakje, visuele media, lijsten, tabellen, getuigenissen en video's bevatten.
  • Best practices voor landingspagina's: Weet hoe je aanbieding past in de algemene strategie, vraag om minimale informatie, stem je berichten af, plaats belangrijke informatie boven de vouw, ken je klant, optimaliseer voor mobiel en voer regelmatig a/b-tests uit.

Met Act! Marketing Automation kun jezelf gemakkelijk landingspagina's maken. Schrijf je in voor het webinar en zie de kracht van landingpagina's in je CRM.


var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();