« Terug naar blog hoofdpagina

Automatiseer je marketinganalyses voor betere resultaten

Automatiseer je marketinganalyses voor betere resultaten

In een ideale wereld zou je doelgroep openhartig zijn over waarom ze wel of niet hebben gereageerd op je laatste marketingcampagne. Maar in de realiteit werkt dit helaas niet op die manier.

Je moet hun interesses en voorkeuren ontcijferen en campagnes voeren die bij hun aanslaan. Maar hoe doe je dit?

Marketinganalyses kunnen hierbij goed van pas komen. Tools voor marketinganalyse verzamelen en analyseren gegevens uit verschillende bronnen om de prestaties van je marketingcampagnes te meten. En door marketingautomatisering aan deze mix toe te voegen, kan je dingen eenvoudig op de automatische piloot voor elkaar krijgen.

Wat is marketinganalyse?

Marketinganalyse is het proces van het verzamelen, verwerken en analyseren van gegevens met betrekking tot verschillende marketingtaken.

Doorgaans verzamelen marketinganalysetools gegevens met betrekking tot klantinteracties uit digitale marketingkanalen zoals sociale media, e-mailcampagnes en tickets voor klantenondersteuning. Maar daarnaast gebruiken ze ook gegevens uit traditionele bronnen, zoals klantonderzoeken, focusgroepen, interviews en brancherapporten.

Met een marketinganalyse-workflow worden duidelijke marketingdoelen en KPI’s opgesteld om eenvoudiger zakelijke behoeften te bereiken. Afhankelijk van je doelen kan je statistieken bijhouden zoals conversiepercentages, kosten voor klantwerving en customer lifetime value.

Met de marketinganalyses kan je vaststellen wat werkt in een bepaalde campagne (en wat niet werkt). Bovendien kan je ook seizoenspatronen en trends in campagneprestaties identificeren. Op basis hiervan kan je weloverwogen beslissingen nemen en fouten vermijden om het marketingrendement op investering (ROI) te maximaliseren. Dit is vooral gunstig voor bedrijfseigenaren en MKB's met beperkte budgetten.

Bovendien bieden marketinganalyses diepere inzichten in de voorkeuren van consumenten. Zo kan je bijvoorbeeld klanten segmenteren op basis van gedeelde voorkeuren en gepersonaliseerde marketingstrategieën ontwikkelen voor elke fase van het klanttraject.

Er zijn zelfs moderne tools voor marketinganalyse die voorspellende functies hebben waarmee je toekomstige trends kan voorspellen en een actieplan kan opstellen om beter in te spelen op de toekomst. Het is dan ook cruciaal om de verzamelde gegevens van verschillende kanalen op te schonen, te formatteren en te valideren.

De uitdagingen van marketinganalyse

Ondanks de voordelen zijn veel bedrijven terughoudend met het gebruiken van marketinganalyses. Een van de dingen dat bedrijven tegenhoudt is het gebrek aan kwaliteitsgegevens. Handmatig gegevens invoeren in analysetools is tijdrovend en foutgevoelig en houdt mensen dus tegen.

Marketeers in kleine en middelgrote bedrijven besteden bijvoorbeeld het grootste deel van hun tijd aan het integreren van inconsistente gegevens uit verschillende bronnen en het samenstellen van rapporten om het gedrag van gebruikers te begrijpen. Daarentegen zouden ze moeten doen waar ze goed in zijn: campagnes maken die resultaat opleveren.

Wat als er een manier was om het proces van gegevens verzamelen en analyseren te stroomlijnen en vertrouwen te hebben in je besluitvorming? Gelukkig bestaan er verschillende marketingautomatiseringstools die jouw bedrijf hierbij kunnen ondersteunen.

Waarom je marketinganalyse moet automatiseren

Het automatiseren van marketinganalyses houdt het gebruik in van technologieën zoals kunstmatige intelligentie en machine learning om herhaaldelijke taken te stroomlijnen zoals:

  • Het verzamelen en verwerken van gegevens uit meerdere bronnen
  • De verzamelde gegevens visualiseren en rapporten genereren
  • Het inventariseren van bruikbare inzichten om marketinginspanningen te optimaliseren

Door marketingautomatisering en analytics te integreren, krijgen marketeers meer tijd om zich te richten op het verbeteren van de campagneprestaties. Als marketingautomatiseringssoftware het voorwerk doet, kunnen jullie meer tijd besteden aan creatieve en strategische taken.

En het beste? Tools voor marketingautomatisering zijn ontworpen met het oog op schaalbaarheid, zodat ze grote hoeveelheden gegevens zonder problemen aankunnen. Dit betekent dat je de analytische workflows kan uitbreiden zonder de efficiëntie in gevaar te brengen en het campagnebeheer kan vereenvoudigen.

Daarnaast minimaliseren geautomatiseerde workflows ook menselijke fouten en bieden ze betrouwbaardere en nauwkeurigere inzichten. Bovendien kunnen marketingteams campagnegegevens in realtime volgen en de nodige aanpassingen doen om de prestaties te optimaliseren.

Hoe je het bijhouden en analyseren van campagneprestaties kan automatiseren

Hoe je het bijhouden en analyseren van campagneprestaties kan automatiseren

Begin met het opstellen van duidelijke doelen en het bijhouden van kwaliteitsgegevens. Integreer vervolgens gegevens uit verschillende bronnen in een gecentraliseerd dashboard. Een CRM-platform (customer relationship management), met ingebouwde mogelijkheden voor marketingautomatisering en uitgebreide integraties met derden, kan hierbij van pas komen.

De beste tools voor marketingautomatisering kunnen meerdere bronnen van klantgegevens met elkaar verbinden, waaronder:

  • Sociale mediaplatforms zoals Facebook en Instagram
  • E-commerce platforms zoals BigCommerce en Shopify
  • Verkoop- en marketingtools zoals Eventbrite en SurveyMonkey
  • Klantenserviceoplossingen zoals Freshdesk en Zendesk

Met deze CRM-integraties krijg je een compleet beeld van nieuwe, bestaande en potentiële klanten, inclusief hun aankooppatronen en servicegeschiedenis. Je kan informatie automatisch verplaatsen tussen het CRM-systeem en apps van derden om ervoor te zorgen dat de gegevens up-to-date en foutloos zijn.

Met een gebruiksvriendelijk, volledig geïntegreerd marketingautomatiserings- en CRM-platform kan je bovendien gebruikmaken van talloze leadbeheerstrategieën, zoals lead scoring, cross-channel marketingcampagnes en responsgestuurde lead nurturing-workflows. Daarnaast is het ook handig voor het maken van landingspagina's en webformulieren voor leadgeneratie en het uitvoeren van A/B-tests om de best presterende versies te identificeren.

De meeste marketingautomatiseringsplatforms bieden ingebouwde dashboards en aanpasbare rapporten waarmee je relevante statistieken kan controleren. Van drag-and-drop bouwers tot druppelcampagnes en het volgen van de verkooptrechter, ze worden geleverd met een heleboel tools om je te helpen je marketingcampagnes op te schalen.

Verbeter je marketinganalyse met Act!

Een geautomatiseerde marketinganalyse biedt bedrijven verschillende voordelen, waaronder verbeterde nauwkeurigheid en efficiëntie. Met een marketingautomatiseringsplatform zoals Act! kan je een centrale opslagplaats van klantgegevens uit verschillende bronnen creëren en op maat gemaakte marketingcampagnes lanceren.

Start je gratis proefperiode van 14 dagen om ons CRM-systeem in actie te zien en ontdek de verschillende mogelijkheden.


Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();