« Terug naar blog hoofdpagina

De 5 belangrijkste CRM-trends op dit moment

CRM-systemen zijn uitgegroeid tot onmisbare tools in het mkb. Of het nu gaat om het onderhouden van klantrelaties, verkoop, marketing of service, met CRM kan het tegenwoordig.

Maar CRM-systemen blijven zich ook continu ontwikkelen, daarom hebben we de 5 belangrijkste trends van dit moment op een rijtje gezet.

CRM-trend 1: AI en automatisering worden steeds belangrijker

Steeds meer CRM-systemen maken gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en automatisering. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch kwalificeren van leads, het voorspellen van koopgedrag of het automatisch verzenden van een e-mail naar een klant op basis van interactie.

Dankzij AI en automatisering kan je efficiënter werken en hoef je minder handmatig te doen waardoor de kans op fouten ook wordt verminderd. Voor mkb-bedrijven betekent dit dat je met een kleiner team meer kan bereiken, zonder dat je hoeft in te leveren op persoonlijk klantcontact.

CRM-trend 2: CRM moet aansluiten bij jouw manier van werken

Eerder werd er bij het gebruik van CRM alleen gekeken hoe processen ingericht moesten worden, tegenwoordig is dit niet meer het geval. Organisaties zoeken tegenwoordig vooral systemen die zich aanpassen aan hun manier van werken en niet andersom.

Mkb-bedrijven kiezen daarom steeds vaker voor CRM-oplossingen die flexibel zijn in te richten. De systemen moeten namelijk aansluiten bij hun behoeften en meegroeien met hun organisatie. Daarnaast wordt het voor veel bedrijven steeds belangrijker dat systemen kunnen integreren met andere software zoals voor de boekhouding, telefonie of planning.

CRM-trend 3: mobiel werken wordt de nieuwe standaard

Thuis, op locatie of onderweg werken: het wordt steeds normaler en steeds meer mensen doen het. CRM moet daarin meegroeien, medewerkers moeten altijd toegang hebben tot klantgegevens en het moet ook nog eens veilig.

Een moderne CRM-oplossing biedt volledig functionaliteit via smartphone of tablet. Niet alleen om informatie op te zoeken, maar ook om acties uit te voeren zoals het maken van notities, offertes goedkeuren of taken afvinken.

CRM-trend 4: CRM verandert richting een inzichtplatform

Veel organisaties gebruiken een CRM-systeem voornamelijk om gegevens in vast te leggen. Toch kan je tegenwoordig veel meer, CRM wordt namelijk steeds meer gebruikt als een bron van inzicht. Wie zijn je beste klanten? Waar in het verkoopproces loop je klanten mis? Welke campagnes leveren echt resultaat op?

Koppelingen met BI-tools (zoals Power BI) maken het mogelijk om rapportages en dashboards in te richten die je helpen bij het maken van toekomstbestendige keuzes. Datagedreven werken wordt daarmee toegankelijker, zelfs voor kleinere organisaties.

CRM-trend 5: privacy en security zijn de nieuwe norm

Bewustwording, dataveiligheid, privacy; het zijn terugkerende termen die steeds belangrijker worden in onze samenleving. Dit betekent dat de bewustwording rondom dataveiligheid groeit, zowel bij klanten als bedrijven. Werken met gevoelige klantgegevens vraagt om systemen die goed beveilig zijn én voldoen aan de Europese wetgeving.

Bij de keuze van een CRM-systeem wordt daarom steeds vaker gekeken naar de manier waarop data wordt opgeslagen, hoe de data wordt beveiligd en hoe de toegang hiertoe geregeld is.

De wereld van CRM veranderd, verander jij mee?

Deze vijf trends laten zien dat de wereld van CRM continu in beweging is en dat systemen steeds flexibeler, slimmer en gebruiksvriendelijker worden.

Benieuwd of jouw huidige CRM-systeem nog wel past bij wat je nodig hebt? Laten we dan samen kijken hoe je werkt, en welke oplossing daarbij aansluit. Je kunt rekenen op een persoonlijke aanpak, praktisch advies én een systeem dat echt bij je past.

Neem contact met ons op via helpdesk@tendenz.nl of bel 088 - 002 9000. We helpen je graag verder.

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();