« Terug naar blog hoofdpagina

De manier waarop MKB-bedrijven CRM gebruiken om meer klanten te winnen

De manier waarop MKB- bedrijven CRM gebruiken om meer klanten te winnen

Het opbouwen van relaties met klanten is tegenwoordig essentieel voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB). De verwachtingen van klanten zijn veranderd van eerlijke prijzen en kwaliteitsservice naar persoonlijke interacties, proactieve service en een naadloze ervaring via meerdere kanalen.

Tachtig procent van de klanten zegt dat de ervaring die een bedrijf biedt net zo belangrijk is als de diensten en producten. Dit maakt het beheren van klantrelaties en -ervaringen van cruciaal belang voor het verhogen van inkomsten en merkloyaliteit.

Software voor Customer Relationship Management (CRM) helpt MKB-bedrijven bij het beheren van interacties met potentiële en bestaande klanten om een consistente, persoonlijke ervaring te bieden. Het voordeel van een CRM is dat het zo kan worden aangepast dat het perfect past binnen de werkwijze van jouw bedrijf. Met de vele functies kan het veel meer doen voor je bedrijf dan eenvoudige spreadsheets. Hieronder lees je hoe MKB-bedrijven CRM inzetten en waarom jouw bedrijf ook zou moeten upgraden.

Waarom is een CRM belangrijk voor MKB-bedrijven?

In een CRM-systeem worden klantgegevens opgeslagen zoals aankoopgeschiedenis, specifieke contactgegevens (bijvoorbeeld verjaardagen en jubilea), financiële demografische gegevens en aankoopvoorkeuren. Dit biedt een uitgebreid beeld van je klanten, zodat je boeiende en consistente interacties kunt onderhouden.

Je klantenbestand is een van je grootste krachten en verdient dus veel aandacht. Bij een juiste implementatie kan de ROI van CRM-software meer dan 245 procent bedragen. Maar het beheren van klantgegevens kan een uitdaging zijn naarmate bedrijven groeien, simpelweg omdat meer omzet gepaard gaat met meer klanten om te beheren.

Gelukkig kan een CRM-software worden meegeschaald met de groei van je bedrijf, waardoor het eenvoudiger wordt om gegevens te beheren en klanten te benaderen met een persoonlijke touch die de merkloyaliteit verhoogt. Met CRM-software kan je een langdurige relatie met klanten opbouwen omdat je alles te weten kan komen over hun gedrag en behoeften. Betrokken klanten zullen ook eerder terugkomen en jouw producten en diensten aanbevelen aan vrienden en familie.

Wat zijn de voordelen van CRM voor kleine bedrijven?

Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen van een CRM-systeem voor MKB-bedrijven genoteerd.

Verbeter de klanttevredenheid

Aangezien CRM-software alle interacties met klanten registreert en de gegevens bijhoudt, kan je de ervaring van klanten aanpassen en hen beter ondersteunen. Je leert hun voorkeuren, eventuele problemen die ze hebben gehad en eerdere aankopen die ze hebben gedaan.

Als je zoveel mogelijk over je klanten te weten komt, kun je anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen, zodat je eventuele problemen kunt oplossen voordat ze een negatieve invloed hebben op de ervaring van de koper.

Laat je bedrijf groeien

CRM-oplossingen bieden MKB-bedrijven en verkopers de tools die ze nodig hebben om potentiële klanten te identificeren, hun omzet te verhogen en te groeien. De juiste software helpt je om alle communicatie op één plek te beheren, zodat je meer gegevens kunt verzamelen, de verkoopproductiviteit kunt verhogen en effectief kunt schalen.

Organisatie en beheer van gegevens

Om de verkoop en inkomsten te verhogen, moet je klantgegevens analyseren. Dat kan ronduit frustrerend zijn als de informatie die je nodig hebt op meerdere plaatsen staat. De beste CRM voor een MKB- bedrijf integreert met software die je al gebruikt, zoals QuickBooks of MailChimp, verzamelt gegevens van deze verschillende contactpunten en helpt je om klantinformatie op één plek op te slaan en te analyseren.

De juiste CRM-software helpt je weloverwogen beslissingen te nemen met op maat gemaakte dashboards en rapporten die zinvolle gegevens en inzichten verschaffen. Je hoeft je geen zorgen te maken over verkeerde berekeningen of foutieve gegevens omdat de software de analyse voor je doet. Bovendien kan je het dashboard aanpassen aan je eigen behoeften en regelmatige rapporten automatiseren om meer inzichten te krijgen.

Stroomlijn teamcommunicatie en samenwerking

De manier van samenwerken is de laatste jaren drastisch veranderd en veel kleine bedrijven hebben nu werknemers die op afstand werken. Met behulp van CRM-functies kunnen teamleden communiceren en samenwerken in één dashboard met de informatie die ze nodig hebben op een centrale locatie.

Optimaliseer je marketing

De beste CRM-systemen integreren met marketingautomatisering, een krachtige marketingtool die je helpt bij het creëren van voordelige en op elkaar afgestemde verkoop- en marketingstrategieën, zodat jij of je marketingteam aan de behoeften van je klanten kan voldoen. Met marketingautomatisering kan je geautomatiseerde berichten sturen naar je leads en klanten op vooraf geplande tijdstippen en online promoties, bedrijfsaankondigingen, nieuwe content en nuttige bronnen delen. Bovendien kan je met marketingautomatisering klanten gemakkelijk segmenteren zodat ze alleen de promoties te zien krijgen die ze interesseren en je kan gemakkelijk nagaan welke promoties meer geld opbrengen dan andere.

Hoe gebruiken MKB-bedrijven CRM?

Hoe gebruiken MKB-bedrijven CRM?

Gelukkig zijn er verschillende alles-in-één, kosteneffectieve CRM- en e-mailmarketingsoftwareplatforms die voldoen aan de meeste behoeften van MKB-bedrijven. Dankzij hun gecombineerde krachtige functionaliteit is de implementatie ervan een waardevolle investering voor MKB-bedrijven.

Maar CRM voor MKB-bedrijven is veel meer dan een systeem om gegevens op te slaan; het ondersteunt je tevens bij het kwalificeren van leads voor een effectiever verkoopproces. Bovendien kan de software er automatisch voor zorgen dat je op het juiste moment contact opneemt om ervoor te zorgen dat marketingcampagnes succesvol zijn.

  • Contactbeheer
  • Klantenondersteuning
  • Verkooppijplijn
  • Inkomsten en winstgevendheid bijhouden
  • Organisatie workflows
  • Verkoop- en marketingstrategie afstemmen
  • Analyse van klantgegevens
  • Automatisering van communicatie

Deze functies helpen je om je klanten beter te ondersteunen, effectief te communiceren als een team en proactiever te zijn bij het oplossen van problemen om klanten de best mogelijke ervaring te bieden.

Een CRM-systeem kan je MKB-bedrijf helpen bij het organiseren en analyseren van de massa's gegevens die je gebruikt om conversieratio's te verbeteren, workflows en processen te stroomlijnen en je marketingstrategieën te verfijnen. Beschouw een CRM-systeem als jouw belangrijkste werknemer om tijdverspilling tegen te gaan.

Hoe je je bedrijf kan laten groeien met CRM

Als je eenmaal hebt besloten dat het tijd is om te investeren in een CRM, is het kiezen van de juiste software voor je MKB-bedrijf cruciaal voor een stabiele bedrijfsgroei en schaalbaarheid. Een aantal veelgebruikte functies zijn onder andere:

  • Inkomsten voorspellen
  • E-mail klantintegratie
  • Verkoopgegevens organiseren
  • Gebruiksgemak
  • Verkoopanalyse
  • Centraal dashboard
  • Rapportage
  • Mobiele CRM
  • Bestanden in twee richtingen synchroniseren en delen

Om te bepalen welk CRM het beste past bij jouw behoeften, kan je jezelf een aantal vragen stellen:

  • Wat voor soort klantenondersteuning is er beschikbaar?
  • Hoe gebruiksvriendelijk is de software?
  • Is het cloudgebaseerd of zelf gehost?
  • Hoe integreert en verbetert het CRM je bestaande workflow?
  • Is het schaalbaar?
  • Welke extra functies heb je nodig en moet je daar meer voor betalen?

Benieuwd wat jouw MKB-bedrijf met CRM kan doen? 

Met CRM-software ben je klaar voor succes, verhoog je je inkomsten en laat je je bedrijf groeien.

Met intelligente gegevensanalyse beschik je over alle informatie die je nodig hebt om slimme marketingbeslissingen te nemen, je klantervaring op maat te maken en naamsbekendheid op te bouwen.

Wil je een CRM-systeem in actie zien? Probeer Act! 14 dagen gratis uit.

Laat je reactie achter

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();