« Terug naar blog hoofdpagina

Hoe kleine bedrijven tegenwoordig CRM gebruiken om klanten te winnen

Hoe kleine bedrijven tegenwoordig CRM gebruiken om klanten te winnen

Het opbouwen van relaties met klanten is tegenwoordig essentieel voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB). De verwachtingen van klanten zijn verschoven van eerlijke prijzen en kwaliteitsservice naar persoonlijke interacties, proactieve service en een naadloze ervaring via meerdere kanalen.

Tachtig procent van de klanten zegt dat de ervaring die een bedrijf biedt net zo belangrijk is als de diensten en producten. Dit maakt het beheren van klantrelaties en -ervaringen van vitaal belang voor het verhogen van de omzet en merkentrouw.

Software voor Customer Relationship Management (CRM) helpt kleine bedrijven de interacties met potentiële en bestaande klanten te beheren om een consistente, gepersonaliseerde ervaring te bieden. Het mooie van een CRM is dat het kan worden aangepast zodat het perfect past in de workflow van elk bedrijf. Met zijn vele functies kan het veel meer voor uw bedrijf betekenen dan eenvoudige spreadsheets. Hier ziet u hoe kleine bedrijven CRM's gebruiken en waarom u zou moeten upgraden.

Waarom een CRM belangrijk is voor kleine bedrijven

In een CRM worden klant- en relatiegegevens opgeslagen, zoals aankoopgeschiedenis, specifieke contactgegevens zoals verjaardagen en jubilea, financiële demografische gegevens en aankoopvoorkeuren. Het biedt een uitgebreid beeld van uw klanten, zodat u aantrekkelijke en consistente interacties kunt onderhouden.

Uw klantenbestand is een van uw grootste activa, dus verdient het veel aandacht. Bij een juiste implementatie kan de return on investment (ROI) van CRM-software meer dan 245 procent bedragen. Maar het beheer van klantgegevens kan een uitdaging zijn als bedrijven groeien, omdat meer omzet gepaard gaat met meer kopers om te beheren.

Gelukkig kan een CRM meegroeien met uw bedrijf, waardoor het eenvoudiger wordt om gegevens te beheren en klanten aan te spreken voor een persoonlijk tintje dat de merkloyaliteit verhoogt en kopers verandert in grote fans. Met CRM-software kunt u een langdurige relatie met klanten opbouwen omdat u alles te weten kunt komen over hun gedrag en behoeften en een naadloze klantervaring kunt bieden. Betrokken klanten zullen ook eerder terugkeren en uw producten en diensten aanbevelen aan vrienden en familie.

Wat zijn de voordelen van CRM voor kleine bedrijven?

Voordelen van een CRM-systeem voor kleine bedrijven

Klanttevredenheid verbeteren

Omdat CRM-software alle interacties met klanten registreert en de gegevens organiseert, kunt u hun ervaring aanpassen en meer ondersteuning bieden. U leert hun voorkeuren kennen, eventuele problemen die ze hebben gehad en eerdere aankopen die ze hebben gedaan. Door zoveel mogelijk over uw klanten te weten te komen, kunt u anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen, zodat u eventuele problemen kunt oplossen voordat ze de ervaring van de koper negatief beïnvloeden.

Laat uw bedrijf groeien

CRM-oplossingen bieden eigenaren van kleine bedrijven en verkopers de tools die ze nodig hebben om potentiële klanten te identificeren, de omzet te verhogen en te groeien. De juiste software helpt u alle communicatie op één plek te beheren, zodat u meer gegevens kunt beheren, de verkoopproductiviteit kunt verbeteren en effectief kunt schalen.

Organisatie en beheer van gegevens

Om de verkoop en omzet te verhogen, moet u klantinformatie analyseren. Dat kan ronduit frustrerend zijn als de informatie die u nodig hebt zich op meerdere plaatsen bevindt. Het beste CRM voor een klein bedrijf integreert met software die u al gebruikt, zoals QuickBooks of Calendly, verzamelt gegevens van deze verschillende contactpunten en helpt u om klantinformatie op één plaats op te slaan en te analyseren.

Het juiste CRM helpt u geïnformeerde beslissingen te nemen met aangepaste dashboards en rapporten die nauwkeurige en zinvolle gegevens en inzichten opleveren. U hoeft zich geen zorgen te maken over verkeerde berekeningen of foutieve gegevens omdat de software de analyse voor u doet. Bovendien kunt u het dashboard aan uw behoeften aanpassen en regelmatige rapporten automatiseren om meer inzicht te krijgen

Stroomlijn teamcommunicatie en samenwerking

De COVID-19 pandemie heeft de manier van zakendoen voorgoed veranderd. Veel kleine bedrijven hebben nu werknemers die op afstand werken. CRM-functies helpen teamleden te communiceren en samen te werken in één dashboard met de informatie die ze nodig hebben op een centrale locatie.

Optimaliseer uw marketing

De beste CRM-oplossingen integreren met marketingautomatisering, een krachtige marketingtool die u helpt kosteneffectieve en op elkaar afgestemde verkoop- en marketingstrategieën te creëren, zodat u of uw marketingteam aan de behoeften van uw klanten kan voldoen. Met marketingautomatisering kunt u automatisch berichten sturen naar uw leads en klanten op vooraf geplande tijdstippen en online promoties, bedrijfsaankondigingen, nieuwe inhoud en nuttige hulpmiddelen delen.

Bovendien kunt u met marketingautomatisering klanten gemakkelijk segmenteren, zodat ze alleen de promoties zien die ze willen en ontdekken, en u kunt gemakkelijk nagaan welke promoties meer geld opleveren dan andere.

Hoe gebruiken kleine bedrijven CRM?

Hoe gebruiken kleine bedrijven CRM?

Gelukkig zijn er verschillende alles-in-één, kosteneffectieve CRM- en e-mailmarketingsoftwareplatforms die voldoen aan talrijke behoeften van kleine bedrijven. Hun gecombineerde krachtige functionaliteit maakt de implementatie ervan tot een waardevolle investering voor kleine bedrijven.

Maar CRM voor kleine bedrijven is veel meer dan een systeem om gegevens op te slaan; het kan u helpen uw leads te kwalificeren voor een effectiever verkoopproces. Deze software kan u ook automatisch aanzetten tot actie op het juiste moment om ervoor te zorgen dat marketingcampagnes succesvol zijn.

Eigenaren van kleine bedrijven gebruiken CRM-software om hun processen, klantenbinding en prognoses op tal van manieren te stroomlijnen, waaronder:

  • Contactbeheer
  • Ondersteuning van klanten
  • Beheer van de verkooppijplijn
  • Inkomsten en winstgevendheid volgen
  • Organisatie workflows
  • Afstemming van verkoop- en marketingstrategie
  • Analyse van klantgegevens
  • Automatisering van communicatie

Deze kernfuncties helpen u uw klanten beter te ondersteunen, effectief als team te communiceren en proactiever problemen op te lossen om klanten de best mogelijke ervaring te bieden.

Een CRM-systeem kan uw kleine onderneming helpen bij het organiseren en analyseren van de massa's gegevens die u gebruikt om de conversiepercentages te verbeteren, workflows en processen te stroomlijnen en de marketingstrategieën te verfijnen. Beschouw een CRM-systeem als uw beste werknemer om tijdverspilling tegen te gaan.

Hoe uw bedrijf kan groeien met CRM

Zodra u besluit dat het tijd is om te investeren in een CRM, is het kiezen van de juiste software voor uw kleine bedrijf cruciaal voor een stabiele bedrijfsgroei en schaalbaarheid. De juiste software integreert klantenservice, verkoop en marketing op één plek. Algemene nuttige functies zijn onder meer:

    • Inkomstenprognoses
    • E-mail klantintegratie
    • Organisatie van verkoopgegevens
    • Gebruiksgemak
    • Verkoopanalyse
    • Centraal dashboard
    • Rapportage
    • Mobiel CRM
    • Bestandssynchronisatie en -deling in twee richtingen

    Hier zijn enkele vragen die u zich kunt stellen wanneer u bepaalt welk CRM het beste bij uw behoeften past:

    • Welk type klantenondersteuning is beschikbaar?
    • Hoe gebruiksvriendelijk is de software?
    • Is het cloud-based of zelf gehost?
    • Hoe integreert en verbetert het CRM uw bestaande workflow?
    • Is het schaalbaar?
    • Welke extra functies hebt u nodig en moet u daar meer voor betalen?

    Benieuwd hoe uw kleine bedrijf CRM kan gebruiken? 

    Met CRM-software kunnen eigenaren van kleine bedrijven efficiënter werken en meer doen met minder middelen en werknemers. Met de juiste functies kunt u succes boeken, uw inkomsten verhogen en uw bedrijf laten groeien.

    Dankzij intelligente gegevensanalyse beschikt u over alle informatie die u nodig hebt om slimme marketingbeslissingen te nemen, uw klantervaring aan te passen en uw merkbekendheid te vergroten.

    Probeer nu!

    Laat je reactie achter

    var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();