« Terug naar blog hoofdpagina

Succesvolle klantsegmentatie met CRM

Succesvolle klantsegmentatie met CRM

Iedere klant is anders. Toch benaderen veel bedrijven hun klanten nog steeds alsof ze allemaal in dezelfde fase zitten, dezelfde behoeften heeft en op dezelfde manier aangesproken wil worden. Dit is zonde, want met goede klantsegmentatie kan je juist veel slimmer en effectiever werken.

Wat is klantsegmentatie?

Klantsegmentatie betekent dat je klanten opdeelt in groepen met gemeenschappelijke kenmerken zoals branche, bedrijfsgrootte, gedrag, aankoopgeschiedenis of fase in de klantreis. Op basis van deze indeling kan je gerichter communiceren, passende diensten aanbieden en je service verbeteren.

Het klinkt eenvoudig, maar het goed en logisch segmenteren van klanten is vaak lastiger dan gedacht. Klantsegmentatie is namelijk meer dan een Excel-lijst met labels, het gaat om het slim combineren van data, inzicht in je klant en de vertaalslag naar gerichte acties. Een CRM-systeem kan hierbij goed van pas komen.

De reden dat een CRM-systeem onmisbaar is bij klantsegmentatie

Een goed ingericht CRM-systeem is de basis van effectieve klantsegmentatie. Binnen je CRM-systeem ben je in staat om heel veel data van je klanten overzichtelijk te verzamelen en op basis daarvan beslissingen te nemen en te segmenteren.

De voordelen van een CRM-systeem bij klantsegmentatie:

  • Eén centrale plek voor alle klantdata: hierdoor heb je altijd een volledig beeld van je klanten.
  • Slimme filters en rapportages: deze helpen je om verbanden te vinden en relevante segmenten samen te stellen.
  • Koppeling met Marketing Automation: dankzij Marketing Automation kan je klanten persoonlijk benaderen. Met de juiste boodschap, op het juiste moment.
  • Realtime inzicht in klantgedrag: je kan goed bijhouden waar de voorkeuren van je klanten liggen en hoe hun behoeften veranderen waardoor je eenvoudig en snel kan inspelen op kansen.

Segmenteren met resultaat

De techniek die je inzet is pas waardevol op het moment dat het je bedrijf ook daadwerkelijk verder helpt. Daarom is het belangrijk om een CRM-systeem te gebruiken dat zich volledig aan kan passen aan jouw behoeften én die van je klanten.

Met Act! CRM is dit mogelijk. Act! CRM groeit met je bedrijf mee, wordt volledig ingericht naar jouw wens en je hebt toegang tot een Nederlandse helpdesk die altijd de benodigde ondersteuning kan bieden.

Hiermee creëer je niet alleen overzicht, maar creëer je ook betere klantrelaties. Benieuwd welke rol Act! CRM hierin kan spelen? Neem dan contact met ons op.

var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();