« Terug naar blog hoofdpagina

TendenZ tipt: gebruik segmentatie om doelgroepen gerichter te benaderen

Segmentatie om doelgroepen gerichter te benaderen

Veel bedrijven verzamelen veel klantinformatie, maar doen hier nog te weinig mee. Segmentatie kan je helpen om deze data slim in te zetten. Door je klantenbestand op te delen in kleinere groepen met overeenkomende kenmerken, wordt je communicatie relevanter en effectiever.

Wat is klantsegmentatie?

Segmentatie betekent dat je klanten en leads groepeert op basis van bepaalde kenmerken of gedrag. Op die manier maak je van één grote, onpersoonlijke lijst klanten een aantal gerichte en specifieke doelgroepen. Hierdoor kan je beter inspelen op wat je klanten nodig hebben en voorkom je dat iedereen dezelfde boodschap ontvangt.

Wat kan je met segmentatie:

  • Gerichter communiceren met je klanten
  • Marketingacties afstemmen op specifieke doelgroepen
  • Kansen herkennen binnen je klantenbestand
  • Klantrelaties persoonlijker maken

Op welke manieren kan je segmenteren met behulp van je CRM?

Er zijn verschillende manieren om je klantrelaties te segmenteren. Een aantal mogelijkheden om je klanten op te delen zijn:

1. Segmenteren op basis van bedrijfsgegevens

Door te segmenteren op basis van branche, regio, bedrijfsomvang of omzet ben je in staat om bijvoorbeeld andere informatie te sturen naar productiebedrijven dan je naar dienstverleners zou sturen.

2. Segmenteren op basis van contactgegevens

Door je klanten te groeperen op basis van functie of afdeling zoals bijvoorbeeld directieleden, marketeers of inkopers kan je beter aansluiten bij de interessegebieden en de rol van de ontvanger.

3. Segmenteren op basis van gedrag

Door te kijken naar iemand zijn gedrag krijg je inzicht in de interesses en koopintenties van je klanten. Zo kijk je bijvoorbeeld of iemand zijn e-mails opent, iets downloadt of bezoekt hij specifieke pagina’s? Op basis van deze acties kan je jouw marketingactiviteiten beter inrichten.

4. Segmenteren op basis van koopgeschiedenis

Klanten die al meerdere malen een bestelling hebben geplaats benader je anders dan nieuwe klanten of klanten die al langere tijd niks meer van zich hebben laten horen. En door te segmenteren op basis van de koopgeschiedenis van klanten kan je klanten bijvoorbeeld belonen voor hun loyaliteit, maar ook kan je inactieve klanten weer opnieuw ‘activeren’.

5. Segmenteren op basis van de klantreis

De klantreis bestaat uit verschillende fasen en niet iedere klant gaat op precies hetzelfde moment door dezelfde fase. Dit betekent ook dat klanten in verschillende fasen behoefte hebben aan andere communicatie.

Segmenteren met Act! CRM

Met Act! CRM kan je eenvoudig en overzichtelijk segmenteren. Alle klantgegevens staan namelijk in één centrale omgeving, waardoor je snel kan filteren op kenmerken zoals branche, regio, status of activiteiten. Ook kan je zelf bepalen welke velden belangrijk zijn en hier aparte lijsten of selecties van maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klanten die de afgelopen maanden contact hebben gehad, leads uit een specifieke sector of relaties met openstaande offertes.


var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();