Voor de meeste bedrijven die zich toeleggen op langetermijngroei, is het verbeteren van klantenwerving en -behoud zowel een typisch als noodzakelijk doel. Er zijn verschillende strategieën die de beste manieren definiëren en onderwijzen om nieuwe klanten aan te trekken, maar een van de krachtigste moderne acquisitietactieken is ongetwijfeld de trechter-sjabloon voor klantacquisitie.
Het kan waar zijn dat klantenwerving tegenwoordig duurder wordt, maar dat betekent niet dat het aantrekken van nieuwe klanten moeilijk of onbetaalbaar moet zijn. Met een sterke strategie wordt je marketingbudget niet gemaximaliseerd en worden nieuwe klanten consequent aangetrokken door jouw merk.
Om je op weg te helpen met het proces, wordt in dit artikel beschreven wat een trechter voor klantacquisitie is, waarom je er één nodig hebt, wat er tijdens de fasen gebeurt en hoe je een trechter-sjabloon voor klantacquisitie maakt:
Aangezien klantenwerving betrekking heeft op het proces om nieuwe klanten of klanten naar jouw bedrijf te leiden, helpt een klantverwervingstrechter klanten om soepel door dit proces te gaan.
Deze trechter is een hulpmiddel dat prospects aanmoedigt om zich met jouw bedrijf bezig te houden en verschillende fasen doorloopt naar een eindpunt: een aankoop doen en merkloyaliteit ontwikkelen. Zonder een goed ontworpen proces zullen sommige vooruitzichten onvermijdelijk buiten de boot vallen. Een trechter voor klantenwerving helpt je om die aantallen te verlagen, meer prospects naar klanten te converteren en ervoor te zorgen dat jouw marketingbudget verder gaat.
Het bouwen van een klanttrechter voor acquisitie zou je moeten helpen om het klanttraject te visualiseren. Niet alle klanten zullen jouw producten of diensten op dezelfde manier bekijken, dus jouw doel zou moeten zijn om te begrijpen hoe zij door het proces van interactie met jouw merk gaan, tot aan de aankoop.
De trechter voor klantenwerving dient als een kader dat je helpt bij het volgen en monitoren hoe effectief het proces is om klanten aan te trekken en te behouden, en hoe je wijzigingen in het proces kunt aanbrengen om het eindresultaat continu te verbeteren. Op deze manier kun je klanten aantrekken, betrekken, converteren en behouden met minimale inspanningen en lopende uitgaven.
Door het klanttraject te visualiseren of zelfs in kaart te brengen, kun je inzicht krijgen in klantacties en wat er in hun gedachten gebeurt. Dit geeft een indicatie wanneer en waarom een klant waarschijnlijk jouw product of dienst zal kopen. Er zijn verschillende fasen in het koopproces, waaronder:
1. Zich niet bewust zijn van de behoefte aan het product of de dienst, een behoefte ontwikkelen
2. Beslissen dat ze het nodig hebben, maar onzekerheid of jouw merk het merk is
3. Beslissen dat ze je vertrouwen, maar niet zeker zijn van de volgende stappen
4. Rekening houdend met de kosten voordat je de aankoop doet
Het ziet er ongeveer zo uit:
Dit proces wordt aanzienlijk verbeterd door het scoren van leads, wat inhoudt dat jouw prospects op een schaal worden gerangschikt op basis van de waarde die je voelt voor jouw bedrijf. Ter verduidelijking zou je waarden (punten) toewijzen aan elke lead die je genereert. De scores zijn gebaseerd op attributen zoals de informatie die zij je geven en hun methoden van betrokkenheid bij jouw merk of website. Dit helpt je verkoop- en marketingteams bij het prioriteren van leads, evenals de ontwikkeling van effectieve antwoorden en afsluitende tactieken om conversies te optimaliseren.
Laten we eens kijken naar een effectief sjabloon voor klantacquisitie:
In dit voorbeeld zie je de drie belangrijkste fasen van klantreis: bewustzijn, overweging en beslissing. Deze fasen kunnen als volgt worden onderverdeeld:
Visit: Een lead bezoekt je merk via één van jouw kanalen, bijvoorbeeld sociale media, e-mail, website, telefoon
Lead: De bezoeker toont enige mate van interesse en wordt opgepikt door jouw marketingteam
MQL: Jouw marketingteam besluit dat de lead eerder klant wordt op basis van lead intelligence (bijvoorbeeld Lead scoren)
SQL: Jouw verkoopteam kwalificeert de lead als potentiële klant op basis van doelgroep en pijnpunten of interesses van de prospect
Opportunity: De lead slaagde voor kwalificatie en wordt een verkoopkans. Het verkoopteam biedt de prospect een gratis proef of demo, een gerichte aanbieding of korting
Customer: De prospect doet een aankoop en wordt een loyale klant
Je kunt jouw trechter maken op een manier die overeenkomt met jouw specifieke bedrijfsbehoeften, met behulp van verschillende visualisaties en geschikte kaders. Je kunt bijvoorbeeld bezoekers aanmoedigen om lead te worden door een aantrekkelijke missie te koppelen aan jouw specifieke productaanbod; bijvoorbeeld doneren aan een relevante oorzaak voor elke aankoop. Je kunt leads gratis educatieve informatie aanbieden met betrekking tot hun specifieke interessegebieden, waardoor je wordt geattendeerd je te concentreren op een specifiek product of een specifieke service.
Ongeacht de grootte van jouw bedrijf, klantenwerving zal altijd noodzakelijk zijn. Je moet altijd op de markt brengen voor nieuwe klanten en een trechter voor klantenwerving is én van de beste manieren om dit proces te optimaliseren.
©2020 TendenZ BV
All rights reserved. Act!, and the Swiftpage product and service names mentioned herein are registered trademarks or trademarks of Swiftpage ACT! LLC, or its affiliated entities. All other trademarks are property of their respective owners.