nomenuandupperbar: nee
« Terug naar blog hoofdpagina

Wat is marketingautomatisering en waarom heb je het nodig?

Marketingautomatisering is technologie of software die bedrijven in staat stelt de mogelijkheden van slimme en geautomatiseerde workflows te kunnen benutten om de productiviteit te verbeteren en een betere prospect- en klantervaring te bieden. Bovendien kunt u met behulp van de modernste marketingautomatiseringssoftware een beeld krijgen van prospectactiviteiten (door deze te integreren met uw CRM), de kansrijkste leads herkennen en prioriteren, een gepersonaliseerde klantervaring bieden en bruikbare inzichten genereren om gefundeerde zakelijke beslissingen te nemen.

 

Het voorgaande is precies waarom ongeveer 49% van de bedrijven marketingautomatisering gebruikt en de aantallen nemen elke dag toe. In tegenstelling tot e-mailautomatiseringssystemen die alleen basis-/bulkmailfuncties bieden, bieden marketingautomatiseringstools een breed scala aan geavanceerde functies. Laten we een paar van de populairste bekijken:

 

Geavanceerde of geautomatiseerde e-mailmarketingcampagnes, ook bekend als drip marketing: dit type e-mailmarketing gaat een stap verder dan de traditionele e-mailmarketing. Met deze techniek kunt u e-mails versturen volgens een schema; bijvoorbeeld de eerste e-mail wordt verzonden zodra een gebruiker zich inschrijft voor een nieuwsbrief, de tweede wordt twee dagen later verzonden, een andere gaat na twee weken de deur uit en zo verder. Daarnaast kunt u ook workflows automatiseren waarmee u e-mails kunt verzenden afhankelijk van bepaalde triggers, bijvoorbeeld wanneer een gebruiker zich abonneert op een dienst of een specifieke actie uitvoert.

 

Maken van bestemmingspagina's: met moderne marketingautomatiseringstools kunt u doorlopende, aanpasbare en esthetisch aantrekkelijke bestemmingspagina's maken.

Formulieren voor Lead Capture: maakt formulieren voor u waarmee u contanctgegevens van prospects en leads vast kunt leggen.

Segmentatie: maak dynamische klantsegmenten in plaats van statische voor verbeterde klantbetrokkenheid.

Lead Scoring: koppelt leadscores aan prospects en biedt de mogelijkheid om prioriteiten te geven aan de kansrijkste prospects (hoge leadscores).

E-mails met triggers: stel efficiënte auto-responders in om contact te leggen met klanten zodra ze deelnemen.

Dynamische inhoud: toon een verschillende inhoud in uw e-mails, afhankelijk van de persoon die deze bekijkt.

A-/B-tests uitvoeren: optimaliseer uw e-mailcampagnes door periodiek A-/B-tests uit te voeren voor uw doelgroepen.  

Integratie van sociale media: gebruik uw marketingautomatiseringstool om uw berichten te plannen op sociale media en / of automatisch te posten.

Hierboven enkele kenmerken van een moderne marketingautomatiseringstool die bedrijven kan helpen het niveau van klantbetrokkenheid en klanttevredenheid te vergroten. Bovendien bieden deze functies voor marketingautomatisering (naast vele andere) bedrijven ook de volgende voordelen:

 

a) Gebruik in combinatie met Act! CRM en profiteer van de voordelen:

Moderne CRM- en marketingautomatiseringssoftware bieden u de luxe om ze met elkaar te integreren. Door uw contactgegevens en al uw marketinggegevens in één centrale hub te plaatsen, kunt u een nog uitgebreider beeld krijgen van klantrelaties en het betrokkenheidsniveau. Als uw marketingautomatiseringstool bijvoorbeeld toegang heeft tot al uw contactpersonen, kunt u meerdere e-mails verzenden met een paar klikken in plaats van alle contactpersonen te uploaden naar het marketingautomatiseringssysteem.

 

b) Ken uw marketing-KPI's en verhoog de ROI:

Met een marketingautomatiseringstool kunt u niet alleen geautomatiseerde werkstromen instellen, maar ook hun prestaties meten en KPI's genereren. U kunt bijvoorbeeld de snelheid van het genereren van een lead inzien of de gemiddelde uitgaven van behaalde leads meten. Door uw prestaties en effectiviteitsniveaus te kennen, kunt u de best presterende gebieden vinden en die gebieden die een serieuze vernieuwing nodig hebben.

 

c) Verbeter de klantervaring:

Met automatiseringssoftware voor marketingdoeleinden kunt u het contact met uw klanten personaliseren. Door persona’s te creëren en e-mails aan te passen aan bepaalde klantkenmerken, verbetert u de ervaring. Bovendien kunt u hiermee de klantreis volgen en alle verschillende kanalen consolideren waarmee een klant interactie met het bedrijf heeft. Door al het voornoemde te doen, kunt u met deze geavanceerde tools uw algehele klantervaring verbeteren.

 

d) Vergroting van klantenbehoud:

Door uw klantcontactmomenten te personaliseren en zo klantervaring te verbeteren, kunnen marketingautomatiseringstools u ook helpen klantenbehoud te optimaliseren.

 

e) Verhoogde verkoopefficiëntie:

Zeggen dat een marketingautomatiseringstool de verkoop kan stimuleren, is een understatement. Er zijn veel manieren waarop een verkoopteam kan profiteren van de wonderen van geautomatiseerde marketing; hier zijn er een paar:

 

Besteed tijd aan de juiste leads: een van de grootste redenen waarom verkoop en marketing altijd elkaars hersens inslaan, is slechte leadkwaliteit. Wanneer marketing slechte leads blijft verzenden, verspilt de verkoop zijn kostbare tijd met het bestrijden van verloren zaken. Door het bijhouden van leadscores en het alleen doorgeven van “hot” leads, geeft een marketingteam een ??verkoopteam de luxe om alleen tijd te besteden aan de juiste leads.

 

Leadsegmentatie: door leads te segmenteren op basis van verschillende factoren, zoals aankoopstadia, inkoopvoorkeuren en locaties enz., kan uw verkoopteam gerichte strategieën genereren die uiteindelijk tot hogere succespercentages kunnen leiden.

 

Wees getuige van de activiteiten van prospects: een verkoopteam zou graag willen weten wanneer een prospect een bepaalde actie uitvoert. Als een verkoopteam bijvoorbeeld onmiddellijk op de hoogte wordt gesteld wanneer een prospect een bepaald formulier invult of zich abonneert op een nieuwsbrief, kunnen zij passende acties ondernemen.

Marketingautomatisering kan helpen de verschillen weg te nemen en de metaforische kloof tussen de verkoop- en marketingteams binnen een bedrijf te overbruggen. Marketingautomatisering kan het ook voor u gemakkelijker maken om klantgegevens te verzamelen en te gebruiken door een beeld te creëren van uw prospects, leads en klanten. Zoals we in dit artikel hebben vastgesteld, kan een marketingautomatiseringstool, als deze correct wordt gebruikt, een bedrijf in staat stellen om zijn inkomsten te vergroten en bedrijfsgroei te realiseren.

 

TendenZ Act! CRM consultants
De CRM adviseurs en CRM consultants van TendenZ denken graag mee over hoe Act! CRM en Marketing Automation uw bedrijf kan laten groeien. Geïnteresseerd in meer informatie? Kijk eens op onze website www.tendenz.nl of vraag een gratis adviesgesprek aan.

 

25-10-2018

Laat uw reactie achter

Annuleren