(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:780607,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); __sgConfig = { c: '001-471f4437-f189-4bcc-a123-b4950fb378bf', siteid: ''};

Automatisering van e-mailmarketing

E-mailmarketing is al lange tijd een van de belangrijkste marketingkanalen voor bedrijven geweest, maar in de afgelopen jaren is het geëvolueerd naar iets dat veel geavanceerder is. Tussen de vele verschillende manieren om je marketinginspanningen te automatiseren, is het zeker een met de meest tastbare voordelen. Natuurlijk, standaard nieuwsbrieven en e-mails sturen naar al je klanten, kan nog steeds worden beschouwd als een manier om klanten op de hoogte te houden, maar als je jouw efficiëntie niet maximaliseert door e-mailautomatisering te gebruiken, loop je vele kansen mis.

Wanneer je een geautomatiseerde e-mailworkflow instelt die door acties van gebruikers wordt geactiveerd, open je de deuren naar een nieuw niveau van personalisatie. Gebruikers ontvangen op tijd e-mails met inhoud die voor hen superrelevant is. Dit leidt uiteindelijk tot hogere open rates, verbeterde conversie en meer omzet.

Maar voordat we dieper ingaan op de talloze voordelen die e-mailautomatisering te bieden heeft, gaan we wat dieper in op wat het is.

Wat is e-mail Marketing Automation?

E-mail Marketing Automation is de technologie waarmee je een e-mailcampagne kan ontwerpen die automatisch en periodiek gepersonaliseerde berichten naar klanten verzendt. De acties van elke klant worden bijgehouden en zodra ze een vooraf gedefinieerde trigger bereiken, ontvangen ze een e-mail gericht op hun specifieke interesses.

Stel dat je een welkomstmail wilt sturen naar iedereen die zich registreert via jouw landingspagina. In plaats van handmatig e-mails naar elke persoon te verzenden, kan je gewoon een e-mail automatisering workflow instellen die een welkomst-e-mail verzendt zodra iemand op "aanmelden" klikt

Of stel dat je automatisch een e-mail wilt sturen naar iedereen die een winkelwagentje in jouw winkel achterlaat. Het enige dat je hoeft te doen, is één keer een verlaten-winkelwagen-workflow te maken en je e-mail automatiseringstool zal altijd een gepersonaliseerde e-mail sturen naar iedereen die deze activeert. Te gek, toch? Meer dan dat, het is ongelooflijk efficiënt en productief.

Voordelen van Email Marketing Automation

1. Lead nurturing

Het opbouwen van een goede relatie kost tijd en moeite. Je kunt niet alles onthullen dat jou geweldig maakt op de eerste date, en je kunt niet verwachten dat je meteen klikt met elk persoon die je ontmoet. De sleutel is om het rustig aan te doen. E-mailautomatisering helpt je daarbij terwijl je klantrelaties opbouwt. Je kan klanten koesteren door ze getriggerde e-mails te sturen op basis van hun betrokkenheid, of sitebezoeken etc. in verschillende stadia van de verkoopcyclus. Jouw verkoopteam zal nooit meer contact opnemen met een lead op een 'slecht moment'.

2. Wees altijd relevant

E-mail automatiseringstools volgen alle interacties van een gebruiker met het bedrijf. Het weet ook waar een lead vandaan komt, welke aanhef er gebruikt dient te worden en in welke leeftijdsgroep ze vallen. Het gebruikt al deze informatie om altijd e-mails te formuleren die relevant zijn voor de ontvanger. Je kan bijvoorbeeld eenvoudig een e-mailcampagne opzetten om herinneringen te sturen naar iedereen uit de provincie Utrecht die zich heeft geregistreerd om jouw seminar bij te wonen.

3. Efficiëntie verbeteren

E-mailcampagnes verzenden en de interesses van een lead handmatig bijhouden, kan vermoeiend en inefficiënt zijn. Door repetitieve taken te automatiseren en te stroomlijnen via zorgvuldig gedefinieerde triggers en workflows, kan je jouw efficiëntie verbeteren en je concentreren op andere, meer dringende zaken van klanten.

4. Een gelukkig verkoopteam

Verkopers haten niets meer dan koude leads. Dankzij e-mailautomatisering kunnen ze mensen benaderen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in een aankoop en toeslaan terwijl het ijzer gloeiend heet is

5. Inzichtelijke statistieken

E-mailautomatisering levert inzichtelijke statistieken op waarop je kan vertrouwen. Van open rates tot klantretentiepercentages, je hebt toegang tot allerlei statistieken die de interesse van je klanten voor jouw bedrijf ophelderen. Gebruik deze informatie om marketingstrategieën voor de toekomst te bedenken.

E-mailmarketing automatisering is een must voor elk bedrijf dat klantrelaties serieus neemt. Geldt dat ook voor jou?

Leer meer over Marketing Automation:

var image = document.createElement("img"); image.src ='//connect.onlinesucces.nl/?cookie=0&i=5ccbbb61232107f5a7c340077672aeca5e301fe7&ts='+new Date().getTime()+'&f='+encodeURIComponent(document.location.href)+'&r='+encodeURIComponent(document.referrer)+'&t='+encodeURIComponent(document.title); var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();