(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:780607,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); __sgConfig = { c: '001-471f4437-f189-4bcc-a123-b4950fb378bf', siteid: ''};

De voordelen van Marketing Automation

Omdat Marketing Automation je in staat stelt om prospects en klanten langs een zeer persoonlijk pad te leiden, kunt je een veel dynamischer en boeiender proces creëren op basis van iemands acties en antwoorden op specifieke 'triggerpoints' tijdens hun verkooptraject. Dit is het tegenovergestelde van gestandaardiseerde e-mails met hoog volume, die niet alleen niet in contact komen met kopers, maar die de reputatie van uw bedrijf aanzienlijk kunnen schaden.

Dus hoewel Marketing Automation nogal onpersoonlijk klinkt, is het eigenlijk een van de meest gebruiksvriendelijke marketingtechnieken die er zijn. En, door een krachtig en geavanceerd product zoals Act! Marketing Automation, kan een kleinere onderneming met beperkte middelen aanzienlijke en aantoonbare voordelen genieten. Hier zijn enkele van de belangrijkste voordelen van Marketing Automation:

1. Effectievere leadgeneratie

Met behulp van Marketing Automation software kunt je veel gemakkelijker nieuwe zakelijke leads genereren, omdat tijdrovende taken snel en automatisch op de achtergrond plaatsvinden.

In het eenvoudigste geval zou dit kunnen betekenen dat je een stukje inhoud op je website publiceert die aanmeldingen naar je e-maillijst aanmoedigt. Eenmaal ingesteld, zit dit proces achter de schermen en produceert het zelfstandig leads zonder handmatige acties.

Met Act! Marketing Automation, het is ook mogelijk om deze leads te 'scoren' om de meest geïnteresseerde en betrokken prospects voorrang te geven aan follow-up op een optimaal moment door je verkoopteam.

2. Verbind verkoop en marketing

Sommige bedrijven maken zich misschien zorgen dat een nieuw systeem voor Marketing Automation niet volledig in lijn is met hun bestaande verkoop- of CRM-systeem, zodat de informatie niet soepel tussen de twee verloopt. Dat kan ertoe leiden dat verkoopkansen worden gemist en dat de serviceniveaus aan klanten slechter worden.

Met Act! Marketing Automation, als je Act! al gebruikt, zal dit geen probleem zijn, omdat de twee zijn ontworpen om perfect samen te werken, zodat gegevens tussen deze twee stromen zonder dat ze opnieuw moeten worden geformatteerd of opnieuw moeten worden ingevoerd. Dit bespaart niet alleen tijd, het voorkomt ook de mogelijkheid om fouten in de informatie te introduceren.

Met Act! en Act! Marketing Automation, kun je leads naadloos voeden naar je verkoopteam, waardoor het rendement op uw marketinginvestering wordt gemaximaliseerd terwijl de inspanning tot een minimum wordt beperkt.

3. Automatiseer on-boarding en retentie van klanten

Volgens Gleanster Research zijn 50% van uw leads gekwalificeerd, maar zijn ze op het eerste moment nog niet klaar om bij je te kopen, maar volgens aanvullende onderzoekstudies zal 80% van deze gekwalificeerde leads in de komende 24 maanden bij iemand kopen. Dit onderstreept het belang van lead nurturing en het belang van het verbinden met prospects tijdens hun koopreis.

Zeker als de Annuitas Group heeft laten zien dat 'gekoesterde' leads aankopen doen die bijna 50% groter zijn dan die direct kopen.

Het vermogen van Act! Marketing Automation om unieke 'gesprekken' met potentiële kopers te creëren, stelt je in staat op hun radar te blijven en hun interesse te behouden tot het moment dat ze klaar zijn om te kopen.

4. Verbeter klantretentiepercentages door de serviceniveaus hoog te houden

Uit een studie van Harvard Business Review is gebleken dat prospects zeven keer meer kans hebben om bij je te kopen als u binnen een uur op hun aanvraag reageert. Toch doen meer dan 60% van de bedrijven dit niet.

Zelfs als je weet hoe belangrijk het is om tijdig te reageren, is het praktisch onmogelijk voor de meeste MKB-bedrijven om binnenkomende informatieverzoeken handmatig te controleren en beheren. Als je dit probeert, moet iemand zijn andere werk stopzetten of zich fulltime aan die taak wijden. Geen van beide is een optie die de meeste kleine bedrijven kunnen rechtvaardigen, rekening houdend met tijd en budgetbeperkingen.

Dit kan betekenen dat antwoorden alleen kunnen optreden als iemand er 'aan toe komt'. Als gevolg hiervan nemen serviceniveaus af en neemt de omzet af.

Door Marketing Automation te gebruiken, kun je echter op de hoogte blijven omdat je niet afhankelijk bent van iemand die de bal oppikt.

5. Begrijp klant- en kopersgedrag beter

Omdat Marketing Automation je in staat stelt gegevens van meerdere kanalen te verzamelen, zoals sociale klikken en paginaweergaven, kunt je diepgaande inzichten ontwikkelen in het gedrag van je kopers, die je vervolgens kunt gebruiken om producten en diensten aan te passen, evenals de manier je brengt ze op de markt.

Dus als je geen geschikt platform zoals Act! Marketing Automation gebruikt, ontbreekt het je waarschijnlijk aan de gegevens die je nodig hebt om de toekomstige behoeften van je kopers en wat hen drijft effectief te voorspellen.

6. Meet marketingeffectiviteit en impact

Als je nauwkeurige statistieken hebt, kunt je een uitgebreid en gedetailleerd 'intelligent' beeld maken van wat werkt in jouw marketing en, misschien nog belangrijker, wat niet werkt. Dit betekent dat je vervolgens beslissingen kunt baseren op wat jouw doelgroep je vertelt.

Hierdoor ben je in staat jouw doelgroep op een veel persoonlijkere manier te benaderen op het juiste moment in hun koopreis.

7. Verbeterde zaken in het algemeen

Het hebben van een Marketing Automation-systeem creëert een gecentraliseerde hub van realtime informatie over prospects en klanten.

Dit heeft duidelijke voordelen om jouw verkoop- en marketingteams effectiever te laten werken - zodat jouw team zich kan richten op meer strategische activiteiten die het bedrijf vooruit helpen.

Maar een Marketing Automation-sysyteem heeft ook bredere voordelen, omdat het kan worden gebruikt om andere routinetaken automatisch uit te voeren. Je kunt bijvoorbeeld veel van de tijdsintensieve taken met betrekking tot werving omzeilen door Marketing Automation te gebruiken om potentiële werknemers te begeleiden, waardoor de selectie van kandidaten wordt verbeterd en inefficiënties en inhuurkosten worden beperkt.

Marketing Automation kan ook worden gebruikt om je PR-bereik te verbeteren, bijvoorbeeld door e-mailsjablonen en journalist-databases te gebruiken om een productlancering te promoten. Of om je administratieve last te verminderen door automatisch herinneringen en projectrapporten te verzenden, evenals uitnodigingen voor evenementen te verspreiden en registratiegegevens van deelnemers te verzamelen.

Meer informatie over marketingautomatisering:

var image = document.createElement("img"); image.src ='//connect.onlinesucces.nl/?cookie=0&i=5ccbbb61232107f5a7c340077672aeca5e301fe7&ts='+new Date().getTime()+'&f='+encodeURIComponent(document.location.href)+'&r='+encodeURIComponent(document.referrer)+'&t='+encodeURIComponent(document.title); var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();