(function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:780607,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); __sgConfig = { c: '001-471f4437-f189-4bcc-a123-b4950fb378bf', siteid: ''};

Wat kan Marketing Automation doen?

Marketing Automation verwijst naar de technologie waarmee marketeers talloze alledaagse, tijdrovende marketingprocessen kunnen automatiseren. Dit kan variëren van het definiëren van een aangepaste leadfeedback-workflow tot het rangschikken van verschillende leads op basis van interesse. Marketingmanagers zien automatiseringstools niet als hun robot-rivalen; ze zien hen als hun partners. Ze kunnen leads voor hen automatisch volgen, beheren en voeden, zodat ze zich kunnen concentreren op de meer cruciale aspecten van hun werk.

Marketing Automation houdt zelfs de verkopers tevreden. Ze hoeven niet al hun tijd te besteden aan het achtervolgen van koude leads, als ze weten dat er warmere zijn die klaar staan om te worden gevolgd. Ze kunnen ook toegang krijgen tot een lijst met interacties die leads met het bedrijf hebben gemaakt, waardoor ze op een meer persoonlijk niveau met elke potentiële klant kunnen communiceren.

De marketingcyclus bestaat uit het genereren van verkeer, het filteren van potentiële leads uit dat verkeer, het voeden van de leads en het vervolgens omzetten van die leads in klanten. Moderne marketing software komt meestal van pas in alle bovengenoemde stadia, behalve het genereren van verkeer. Laten we een paar onmiskenbare kenmerken bekijken:

Selective Nurturing

Het grootste kenmerk van een Marketing Automation-systeem is ongetwijfeld de mogelijkheid om leads automatisch te categoriseren en relevante e-mails naar gerichte groepen te verzenden. In plaats van dezelfde e-mail naar elk van jouw prospects te sturen, kan je een workflow definiëren waarmee je leads op persoonlijk niveau kunt voeden en hun specifieke barrières kunt overwinnen. Op deze manier praat je alleen met degenen die luisteren en sla je alleen toe als het ijzer heet is.

Automatische Lead Scoring

De grootste oorzaak van conflicten tussen marketing- en verkoopteams kan het aanbieden van koude leads zijn. Software voor Marketing Automation lost dit probleem meestal op door je leads te kwalificeren. Uiteraard moet je het criterium specificeren dat de 'kwaliteit' van een lead aangeeft, maar als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je altijd een goede en een slechte lead onderscheiden. Met moderne marketingsoftware kan je zelfs waarschuwingen naar je verkoopteams sturen zodra de score van een lead een bepaalde drempel overschrijdt. Op deze manier wordt de eeuwenoude, door conflicten geteisterde marketing-verkoop rivaliteit opgelost.

Gepersonaliseerde interacties en segmentaties

Een Marketing Automation-systeem kan je helpen waardevol inzicht te krijgen over jouw bezoekers, door de interacties / acties te analyseren die zij ondernemen wanneer zij in contact staan met jouw bedrijf. Het kan je bijvoorbeeld helpen bij het identificeren van de webpagina's waarop een potentiële klant heeft geklikt, hun geografische locatie (op basis van hun IP-adres) en hun koopvoorkeuren enz. Dit kan je ook helpen klanten in verschillende segmenten te categoriseren, waardoor gerichte marketing veel eenvoudiger wordt gemaakt.

Verbeterde verantwoordelijkheid van verkoop- en marketingteams

Een Marketing Automation-tool geeft je een holistisch overzicht van de pijplijn van jouw bedrijf. Met duidelijk gedefinieerde workflows kan je precies identificeren waar de knelpunten liggen. Als jou landingspagina je bijvoorbeeld de afgelopen weken heeft geholpen honderden leads vast te leggen, maar het marketingteam er niet in is geslaagd ze tot verkoopklare prospects te leiden, dan weet je als manager dat het tijd wordt om even met het marketingteam om de tafel te gaan..

Verbeterde klantenbinding

Door een naadloze klantervaring te bieden voor alle klantcontactpunten, kan je met een Marketing Automation-stool het klantbehoud verbeteren. Door precies te weten wanneer een klant voor het laatst in contact is gekomen met jouw bedrijf, kan je weten wanneer deze waarschijnlijk een aankoop doet. Bovendien kan je ook een feedbackloop maken waarbij je de meest loyale klanten ertoe aanzet hun gevoelens en opvattingen over het bedrijf te delen; dit kan je aanzetten om verbeteringen door te voeren, die in lijn liggen met de wensen van je klanten.

Een Marketing Automation-tool kan een doorbraak betekenen voor jouw verkoop-, marketing- en klantondersteuningsteams, op het gebied van productiviteit en efficiëntie. Of je nu een startende onderneming bent of een gigantisch conglomeraat, het is te zonde om die kans te laten liggen!

Meer informatie over Marketing Automation:

var image = document.createElement("img"); image.src ='//connect.onlinesucces.nl/?cookie=0&i=5ccbbb61232107f5a7c340077672aeca5e301fe7&ts='+new Date().getTime()+'&f='+encodeURIComponent(document.location.href)+'&r='+encodeURIComponent(document.referrer)+'&t='+encodeURIComponent(document.title); var Tawk_API=Tawk_API||{}, Tawk_LoadStart=new Date(); (function(){ var s1=document.createElement("script"),s0=document.getElementsByTagName("script")[0]; s1.async=true; s1.src='https://embed.tawk.to/593a4b5f4374a471e7c522fe/default'; s1.charset='UTF-8'; s1.setAttribute('crossorigin','*'); s0.parentNode.insertBefore(s1,s0); })();